Van de Tibetaanse yakyoghurt tot de Hollandse kaas - Reisverslag uit Chengdu, China van willekeirene - WaarBenJij.nu Van de Tibetaanse yakyoghurt tot de Hollandse kaas - Reisverslag uit Chengdu, China van willekeirene - WaarBenJij.nu

Van de Tibetaanse yakyoghurt tot de Hollandse kaas

Door: Willeke

25 Juni 2016 | China, Chengdu

Onze backdoortrip startte in Tagong, hier zagen we waar we op hoopten; Tibetaanse mensen en prachtige natuur. De hoogte van 3800 meter maakte dat we rustig aan moesten doen; maar met lekker aan de wandel, het maken van polaroids, bezoek aan een basisschooltje en een nomadengezin vermaakten we ons uitstekend!
Openbaar vervoer is in dit gedeelte van China wat moeizamer; de enige optie is om een busje te delen. Dat komt neer op wachten totdat de chauf zn bus vol heeft voordat je vertrekt. Maar er zijn niet veel mensen die mee willen, dus dit duurt wel een paar uur. Ondanks dat we de tijd hebben zijn we daar iets te ongeduldig voor ;) We hoorden al dat liften ook een optie is, dus besloten we dat te gaan doen. Onze volgende bestemming Litang lag op zo'n 6 uur rijden en middels 3 liften (van vrachtwagen tot auto met open dak) kwamen we verbazingwekkend makkelijk op bestemming. Vanaf Litang door naar Yading, waar we naar een national park gingen. Door de hoogte is het wandelen in het park niet echt een eitje. Over een stukje van 5km doe je 5 uur (heen en terug) met heel wat gehijg.. De echte Chinese toerist draagt overigens op dat tochtje wel een zuurstoffles (of 2) mee, je weet maar nooit hoe je je voelt;).
Na Yading vervolgde we onze reis naar Shangri-la. Vanuit hier reisden we af naar Felaise om een wandeltocht naar Yubeng te gaan maken. Het eerste uur was ongelooflijk steil en we vroegen onszelf af wat hier precies zo leuk aan is.. De rest van de klim was een stuk aangenamer en we kwamen dan ook redelijk fris aan in Yubeng, een plaatsje midden tussen de bergen, alleen bereikbaar te voet. De volgende dag startten we een wandeling richting een waterval, maar werden we gebeld dat mn opa was overleden. Niet geheel onverwachts maar toch wel plotseling. Ik besloot dat ik graag terug naar Nederland wilde gaan. We wijzigden ons plan voor die dag en snelden naar het dichtsbijzijndste dorp (6 uur lopen). Het eerste stuk gingen we rennend naar beneden omdat we een behoorlijke achterstand hadden op de andere toeristen, die met elkaar met busjes terug naar de bewoonde wereld worden gebracht. Gelukkig kwamen we na 3 uur rennen een groepje tegen en konden we ons tempo wat minderen zodat we het risico op gebroken ledematen wat beperkten. Eenmaal in de bewoonde wereld hadden we contact met onze reisverzekering die direct een vlucht naar Nederland voor ons regelde, heel fijn. Zo eindigde ons China avontuur heel plotseling, maar ook oke. We hebben mooie besneeuwde bergtoppen met gebedsvlaggetjes gezien en genoten van de Tibetanen met hun vriendelijkheid, rode wangentjes en vele yak-gerechten.

Na een tussenstop van een ruime week in Nederland (incl. toerist uithangen in eigen land) zijn we onze trip nu weer vervolgd. We zijn aan het genieten van onze laatste maand van onze reis in Indonesie. We hebben onze eerste surfles achter de rug en al genoten van de mooie stranden rondom Kuta op Lombok!

Veel liefs van ons

• 25 Juni 2016 - 11:41

Ellen:

Ik lees per toeval je verslag van je reis in Kham. Ja, het is prachtig daar hè! Ik ben er zelf in het najaar van 2014 en 2015 geweest. Heb daar ook genoten. Foto's daarvan staan op mijn website. Evenals van mijn andere Tibet reizen. Ben je nieuwsgierig: www.ellenebens.nl

• 26 Juni 2016 - 17:45

Geertje:

Dit ziet er ook weer supergaaf uit!
    Geniet van jullie laatste avontuur in Indonesië!!

Liefs en kus,
    Geert

• 26 Juni 2016 - 20:40

Irene M:

Geniet van jullie laatste maand! Wat is de tijd hard gegaan! Super leuk dat jullie ons af en toe op de hoogte hielden via deze blog. De foto's die we zagen als voorproefje zijn prachtig, benieuwd naar jullie andere foto's!
    Liefs en kus Ireen

• 27 Juni 2016 - 08:35

Jolijn :

Tot straks in Indonesië meiden! ;-)
    Geniet van jullie laatste maand op reis!!
    Liefs! Jolijn

• 06 Juli 2016 - 13:38

Mech:

Top jullie verhalen, als ik begin met lezen, kan ik niet meer stoppen.
    Tot half aug!
    Groetjes

• 18 Juli 2016 - 15:34

Jeanet:

Geniet nog van de laatste dagen! Het was leuk om de verslagen te lezen, maar ik ben toch ook heel benieuwd naar de live verhalen. "Save travels" voor als jullie weer naar NL reizen!!
    Tot snel!