Gelukkig nieuwjaar, hanki panki Beijing - Reisverslag uit Inle, Myanmar van willekeirene - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar, hanki panki Beijing - Reisverslag uit Inle, Myanmar van willekeirene - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar, hanki panki Beijing

Door: Willeke

09 Mei 2016 | Myanmar, Inle

Ja, hier istie dan, een foto van het waterfestival. We willen voorstellen om zo ook in Nederland nieuwjaar te vieren. Gezellig met elkaar de straat op, gooien met water, de stad vol met podia met muziek, 5 dagen feest. Owja misschien moeten we 1 januari dan verplaatsen naar een zomerse dag. Na het watergegooi hebben we de stad Mandalay bezocht met z'n mooie stupa`s en gezellige markten met bergen eten:).

Na Mandalay gingen we op weg naar Hsipaw waarvandaan we weer een hike hebben gedaan. Dit keer een kleiner groepje en een stuk minder toeristische route. Op de terugweg waren we wat ons betreft ook wel n beetje verdwaald, maar dat gaf niet :). Na een kappersbezoek van 0,60 cent p.p waren we klaar voor ons China avontuur. Fris en geknipt ;)
In Myanmar hebben we met verschillende mensen gesproken over China. Het lijkt duidelijk, you hate it or you love it. Met open blik en een beetje bijgestelde verwachting gingen we naar Beijing. Beijing bleek ons met open armen te ontvangen. Wat ons betreft niets mis met de vriendelijkheid van de Chinezen; ze gedragen zich vrij normaal (wij snappen ook wel dat je noodle soep moet slurpen;) en een boertje hier en daar kan vast best lekker zijn, het lukt ons echter nog niet. De meesten spreken geen woord Engels dus zijn we zijn aangewezen op onze handen en voeten, pinn it plaatjesboekje en de chinese tekens die gelukkig in lonely planet staan. We nemen voor alles de tijd, zo komen we er wel:).

In Beijing hingen we lekker de toerist uit; in 3 dagen zoveel mogelijk van de stad zien. Dus de verboden stad, de lama tempel en de muur. Voor de muur probeerden we een alternatieve tocht, na 3 uur reizen met OV en een uur lopen kwamen we bij `ons` stukje muur. Wauw! Zie foto:)
Op mijn verjaardag werd ik luidkeels toegezongen met hanki panki Beijing en verrast met kadootjes en taart.
Na Beijing zijn we afgereisd naar Datong. We dachten een gezellig klein dorpje... Maar hadden niet zo goed gelezen en kwamen in een stad met 3,3 miljoen inwoners terecht. Ohja, de steden zijn in China allemaal masaal:). We bezochten de Yungang grotten; 45 grotten waarin allerlei budha`s zijn gemaakt, erg tof! Toen we savonds een klein sauna bezochten kwam zelfs de receptioniste even kijken naar onze blanke lijfjes. Volgens ons is het verschil niet zo groot, maar we werden bewonderd alsof we van een andere planeet waren.

Per trein op naar Pingyao, hier kwamen we -een beetje perongeluk- terrecht in een soort gastgezinhostel.. heel leuk.. en heel chinees. Pingyao is een gezellig oud stadje, een beetje toeristisch maar we waren er dan ook tijdens de Chinese vakantie. Aangezien de Chinezen maar 2 keer per jaar vakantie hebben (2 keer 2 dagen) gaat het hele land dan masaal naar allerlei leuke toeristische plekjes:).

Tot slot zijn we nu aangekomen in Xi`an. Hier zullen we wat langer blijven, we zitten in een heel relaxt hosteltje, willen nog naar omliggende bergen en willen ons wat meer verdiepen in ons vervolgplan. We zijn gister naar het terracotta leger geweest. We gingen hierheen zonder enige voorkennis/verwachting.. Maar het was echt mega indrukwekkend. Het terracottaleger bestaat uit duizenden stenen beelden van soldaten (en paarden) met allen een uniek gezicht die gemaakt zijn nadat de eerste Chinese keizer overleden was. Men geloofde dat de keizer ondergronds verder zou regeren en daarvoor had hij uiteraard een groot leger nodig....

Alle beelden zijn ingegraven... inclusief de makers nadat dit meesterwerk klaar was (dit is het lugubere gedeelte van het verhaal) zo is dit leger honderden jaren geheim gebleven. Pas heel kort geleden, in 1974 is het leger door toeval bij boeren ontdekt. Archeologen zijn nu dag in dag uit bezig om het leger opnieuw op te bouwen. Wat een enorm werk, echt prachtig hoe men dit maakt.

Veel liefs uit vriendelijk en zonnig China, we sturen wat zonnestralen door naar Nederland!

• 09 Mei 2016 - 22:28

Irene M:

Geweldig weer! Volgens mij vinden jullie China leuk ;-)
    Geniet ervan en benieuwd naar jullie vervolgplannen.
    Liefs en knuffel!!

• 10 Mei 2016 - 08:19

Manon:

Wauw, gaaf hoor! Mooie foto's ook weer!! Geniet er nog van:D!
    xxx

• 18 Mei 2016 - 08:36

Ellen:

Wat een mooie verhalen weer. Prachtige foto's uit China ook. En wat fijn dat het land jullie zo goed bevalt, daarover hoor ik wisselende verhalen; niet van jullie gelukkig. Geniet van jullie tijd samen en blijf posten! DX

• 19 Mei 2016 - 14:01

Nicolette:

gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaf!!! en wat een mooie foto's!!! super leuk meiden, blijf lekker zo genieten en ons jaloers maken;) xxx

• 20 Mei 2016 - 09:46

Geertje:

Klinkt weer supertof chicka's en ziet er gaaf uit! Enjoy!!
    Xx

• 23 Mei 2016 - 11:08

Gonnie En Cees:

Hallo lieve meiden. Wat een mooie verhalen weer. En wat een prachtige foto's uit China.
    En wat fijn dat het land jullie zo goed bevalt, daarover zijn idd wisselende verhalen. Cees is er ook geweest. Heel lang geleden. Toen was het nog anders.
    Indrukwekkend inderdaad dat terracottaleger en die Chinese Muur.
    Nog veel en lekker genieten samen. Kus en knuffel van Cees en mij.
    En blijf schrijven en foto's posten. Erg leuk!